Gyakran ismételt kérdések
Nyugdíj célú szolgáltatás
Mikor érhető el a telefonos ügyfélszolgálat?
A telefonos ügyfélszolgálat a meghirdetett ügyfélszolgálati időben érhető el: hétfőn 12-16 óra között, kedden 8-12 óra között, szerdán 8-20 óra között, pénteken 9-12 óra között.
Még nem telt el a 10 éves várakozási időm, kiléphetek-e?
Csak a nyugdíjas, rokkantnyugdíjas (határozatba rokkantsági ellátásnak kell szerepelni) pénztártag léphet ki a várakozási időn belül.
Azok a nyugdíjasok, akik nem rendelkeznek 10 éves tagsági viszonnyal a várakozási időn belül a mindenkori SZJA törvényben előírt személyi jövedelemadó megfizetése mellett szüntethetik meg egyéni számlájukat.
2 éve vettem ki a hozamot, de közben betöltöttem a 21 éves tagsági viszonyt. Kivehetem-e az adómentes tőkét?
Amennyiben a tagsági viszonyt fenn akarja tartani a pénztártag, akkor nem tudja felvenni, mert a kifizetések között három évnek el kell telnie.
A tagság megszüntetésével (tehát kilépéssel, amikor minden kifizetésre kerül) kivehető az egyéni számla teljes egyenlege.
A múlt hónapban kiléptem a Nyugdíjpénztárból és most új tagsági viszonyt létesítek. Az új tagsági viszonyomba beszámít-e az előző tagságom várakozási ideje?
Nem számít be, mert ez egy új tagság, amelynél a várakozási idő újraindul.
Miért nem kaptam meg a számlaértesítőt/adóigazolást?
A személyes adatokban bekövetkezett változás bejelentése a pénztártag kötelessége. Valószínűleg elköltözött és nem jelentette be a Nyugdíjpénztárnak az adatváltozást. Ebben az esetben ismételt számlaértesítőt, adóigazolást csak 1000 Ft költségtérítés ellenében ad ki a Nyugdíjpénztár.
Elvesztettem a számlaértesítőmet/adóigazolásomat, kaphatok-e másikat?
Igen 1000 Ft költség megfizetését követően, amelyet írásban kell igényelni a Nyugdíjpénztártól. Az aktuális évi számlaértesítő és adóigazolás egyébként letölthető a Nyugdíjpénztár tagi portáljáról, amennyiben a tag a tagi portálra regisztrált és fiókjába be tud lépni.
Hogyan érhető el a telefonközpontban a leggyorsabban az ügyintéző?
Ügyintéző a 2.0. menük választásával érhető el.
Több mint három éve vagyok pénztártag, de egy ideje már nem fizetem a tagdíjat. Igényelhetek-e tagi kölcsönt?
Amennyiben 36 havi befizetett tagdíj van és tagi kölcsönhátralék érvényesítés nem történt az egyéni számlával szemben, akkor igényelhető kölcsön. Amennyiben viszont korábban tagi kölcsönét nem fizette vissza és a tartozást az egyéni számlával szemben a pénztár érvényesítette, akkor a tagsági viszony alatt már nem igényelhető újabb kölcsön.
A munkáltatói tagdíj-kiegészítésből fizetem a tagdíjat, amelynek összege nem éri el az egységes tagdíj (5.900 Ft) összegét. Jelent-e ez valamilyen hátrányt?
Az egységes tagdíj és a megfizetett tagdíj különbözeti összege után a Nyugdíjpénztár a hozamból vonja le a működési és likviditási költséget, tehát valamennyivel kevesebb hozamot kap a tag. Egyéb következmény nincs.
Az éves tagdíjat év végén egy összegben szoktam befizetni. Jelent-e ez valamilyen hátrányt?
A Nyugdíjpénztár a havi tagdíjfizetést negyedévenként vizsgálja és amennyiben az adott negyedévben nem volt tagdíjfizetés, akkor a negyedéves hozamból vonja le a működésre és likviditásra jutó költséget.
Erre tekintettel javasoljuk, hogy az éves tagdíj ne év végén, hanem az év első negyedévében kerüljön megfizetésre, amennyiben ez a január hónapban történik meg, akkor ez január 15-e után történjen, mert így az egész év tagdíjfizetéssel rendezett és a hozamból nem történik levonás.
Hogyan történik a tagi portálra történő regisztráció?
Tagjaink tájékoztató levelet kaptak, a regisztrációhoz szükséges aktiváló kóddal, a tagi azonosító és az aktiváló kód megadása után születési idejük, e-mail címük megadásával beléphetnek személyes fiókjukba.
Mikor kapom meg az aktiváló kódomat?
A Nyugdíjpénztár az új belépőknek automatikusan generálja és küldi ki a kódokat a Nyugdíjpénztárnál bejelentett címekre. Amennyiben a regisztráció a tag nem végezte el és újabb kódot igényel, amely szükséges a regisztrációhoz, azt 1000 Ft költség befizetése után küldi meg a Pénztár.
Mi a teendő, ha eltérést látok a tagi portálon megjelenő egyenlegben?
Amennyiben eltérést, vagy hibát talál, kérjük azonnal jelezze a Nyugdíjpénztár ügyfélszolgálatán.
Hogyan tudok időpontot egyeztetni a személyes ügyfélszolgálatra?
Időpontot egyeztetni e-mailen (ugyfelszolgalat@vnyp.hu,) illetve telefonon (1/220-8638) lehet.
Miért kell azonosítani? Hogyan történik az azonosítás?
A 2017. évi LIII. törvény értelmében a pénztártagokat a tagsági viszony időtartama alatt legalább egy alkalommal személyesen azonosítani kell. 2015. január 1-jét követően kifizetés csak annak a pénztártagnak teljesíthető, akinek a személyes azonosítása megtörtént.
Amennyiben az Ön egyéni számláján az elmúlt két évben nem történt számlaforgalom (befizetés, vagy kifizetés) illetve az egyéni számlájának egyenlege eléri vagy meghaladja a 4.500.000 Ft-ot – függetlenül a korábbi azonosítástól – kifizetéskor ismételt azonosítás szükséges. A pénztártagok azonosítása történhet a Vasutas Nyugdíjpénztár Ügyfélszolgálatán, ügyfélfogadási időben, vagy közjegyzőnél, illetve előzetes egyeztetést követően területi szervezőnél.
Ingatlan célú szolgáltatás
Milyen dokumentumokat kell csatolni az ingatlancélú szolgáltatás igénybevétele esetén?
- Hiteltörlesztés esetén a kitöltött nyomtatványt, hitelszerződést, fennálló hiteltartozás igazolást, és azonosításhoz szükséges okiratok másolatát.
- Ingatlanvásárlás esetén a kitöltött nyomtatványt, adásvételi szerződést, azonosításhoz szükséges okiratok másolatát.
- Otthonfelújítás esetén a kitöltött nyomtatványt, csatolandó számlákat, azonosításhoz szükséges nyomtatványt.
Milyen címre szóljon az elszámolandó számla otthonfelújítás esetén?
A számlát arra a névre és címre kell kiállítani, amely ingatlan érintett a felújításban. Ez lehet az igénylő tag, házastársa vagy gyermeke tulajdonában. A nyomtatványon fel kell tüntetni, hogy kinek a részére igényli a pénz kifizetését, ezzel a számlán szereplő adatoknak összhangban érdemes lenni.
Honnan tudhatom, hogy szükséges-e esetemben a személyes azonosítás?
A legutóbbi számlaértesítőn szerepel, hogy az Ön esetében azonosításra szükség van-e. Amennyiben személyes azonosítására 2 éven belül nem került sor, akkor azt a Vasutas Nyugdíjpénztár ügyfélszolgálatán, tagszervezőnél, illetve közjegyzőnél teheti meg.
Az igény beérkezését követően mikor történik a kifizetés?
A törvény előírása alapján a Nyugdíjpénztárnak 60 napja van a kifizetés teljesítésére, amely határidő a hiánypótlás időtartamával meghosszabbodik.
Újépítésű lakás vásárlásánál, előszerződés alapján igényelhető-e a támogatás az önerőre?
Csak teljes értékű adás-vételi szerződés alapján lehet kifizetést kérni.
Mit jelent a számlák esetében a tömbösítés?
Egy nyomtatvány kitöltésével, az összegyűjtött számlák csatolásával történik az igény benyújtása. Egy számlaösszesítő csatolása megkönnyítheti az ügyintézést, de ez nem feltétele a kifizetésnek. Az egyes tételek ellenőrzése a pénztár feladata, az egyértelműen nem lakáscélú, illetve az Öpt. 74. § (5) bekezdés felsorolásához nem illeszthető elemeket vissza kell utasítanunk (a kifizetés végösszegéből levonandó).
Külföldi számlát elfogadják-e?
Az idegen nyelven kiállított számla esetében az igényt benyújtótól megkövetelhető, hogy saját költségére gondoskodjon a hiteles magyar nyelvű fordításról. A Pénztár saját hatáskörben dönthet úgy is, hogy amennyiben a tényállás hiteles fordítás nélkül is tisztázható, akkor nem kér hiteles fordítást.
Otthonfelújítás esetén a számla kinek a nevére szóljon?
A számlát lehet kérni az igénylő tag, gyermeke vagy házastársa nevére, akinek tulajdoni része van a felújítandó lakásban. Ebben az esetben a nyomtatványon is azt kell feltüntetni, akinek a részére kéri a kifizetést.
Lakáscélra felhasználható egyenleg felhasználható-e két db jelzáloghitel törlesztésére?
Nincs kizáró ok, így az igény a 2024. szept. 30-i egyenleg erejéig elszámolható.
A kifizetések kérhetők-e postai címre történő kifizetéssel?
A kifizetéshez a kötelezően alkalmazandó igénybejelentő nyomtatványon kizárólag bankszámlaszám jelölhető meg, ezért a kifizetés csak bankszámlaszámra teljesíthető.
Ha építési telket vásárolok, van-e megkötés mikor kell építkezést megkezdeni, vagy befejezni?
Nincs ilyen előírás, pusztán az építési telek megvásárlásáank ténye megalapozza a kérelmet.
A hitelszerződésről készített, közjegyző által kiállított hiteles másolat is csatolható kötelező mellékletként a kérelemhez?
Igen, ezek az iratok is közokiratnak minősülnek a közjegyzőkról szóló 1991. évi XLI. Törvény 111. § (2) bekezdése alapján, így megfelelő melléklet a kérelemhez.